مقالات

اعتیاد در بارداری

اعتیاد در بارداری

اعتیاد در بارداری مشکلات فراوانی به دنبال دارد. اعتیاد یک بیماری مزمن است که بسیاری از افراد را درگیر می کند. این بیماری خطرات زیادی برای افراد و جامعه دارد. یکی از گروه هایی که با این بیماری روبه رو می شوند، بانوان هستند. متاسفانه آمارها نشان می دهند که هر روز بر تعداد دختران و زنان معتاد افزوده می شود.

 

اعتیاد در بارداری

امروزه اعتیاد در بارداری به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده است که آثار آن در جامعه نمود پیدا می کند. افزایش گرایش بانوان جامعه به مصرف مواد مخدر ، یک چالش بزرگ برای جامعه و نسل آینده به شمار می رود. زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند، کودکانی معتاد را در جامعه به دنیا می آورند. آمارها نشان می دهند که سالانه حدود 7000 کودک معتاد در ایران به دنیا می آیند. این کودکان به صورت ناخواسته درگیر اعتیاد می شوند. اعتیاد مادران آنها باعث می شود تا درون شکم مادر به یک معتاد تبدیل شوند. زنانی که در دوران بارداری، مواد مخدر مصرف می کنند، با مسائلی مانند اختلال در خوردن، افسردگی و ... روبه رو می شوند. این مشکلات، اثر منفی بر روی جسم آنها می گذارند. در این حالت، رشد جنین دچار اختلال می شود و ناهنجاری های مختلفی در جنین به وجود می آید. بنابراین، خانم هایی که باردارند یا قصد بارداری دارند باید از مصرف هر گونه ماده مخدری پرهیز کنند. در صورتی که در دوران بارداری یا قبل از آن، گرفتار اعتیاد شدند، باید برای ترک اعتیاد اقدام نمایند.

اعتیاد در بارداری

عوارض مواد مخدر در بارداری

خانم هایی که مواد مخدر مصرف می کنند و باردار هستند باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نمایند. آنها علاوه بر ترک مواد مخدر باید مواد غذایی سالم، مکمل های بارداری، ورزش سبک و استراحت کافی داشته باشند. عوارض بارداری در زنان معتاد افزایش می یابد.

شایع ترین عوارض مصرف مواد مخدر در بارداری

عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، برای مادر و جنین رخ می دهد.

1- عوارض اعتیاد و مصرف مواد مخدر برای مادر

خانم هایی که قبل از بارداری، زمان بارداری و بعد از آن مواد مخدر مصرف می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. در این قسمت به برخی از مهم ترین این مسائل اشاره می کنیم.

- مشکل سقط جنین و تولد نوزاد مرده :

حدود 15-10% بانوان باردار، قبل از هفته 24، نوزادانی مرده به دنیا می آورند. به چنین حالتی، سقط جنین گفته می شود. سقط جنین به دلایل مختلفی مانند مشکلات کروموزومی، بیماری های مختلف، عفونت و اعتیاد به مواد مخدر در بارداری رخ می دهد. مرده زایی، زمانی اتفاق می افتد که نوزاد بعد از هفته 24 به صورت مرده به دنیا می آید. این مشکل به علت ناهنجاری های جفتی، مصرف مواد مخدر و ... روی می دهد. البته شایع ترین دلیل مرده زایی، ناهنجاری های جفتی است.

- جدا شدن یا کنده شدن جفت :

مصرف سیگار و مواد مخدر ممکن است منجر به جدا شدن جفت از رحم (قبل از زایمان) شود. این اتفاق می تواند اختلالاتی در رشد جنین ایجاد نماید. در موارد نادر، این مشکل بر اثر زمین خوردن، تصادف و یا ضربه رخ می دهد.

- زایمان زودرس یا تولد نوزاد نارس :

یکی از مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، زایمان زودرس می باشد. در این حالت، نوزاد زودتر از هفته 37 بارداری متولد می شود. زایمان زودرس دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی، دیابت و یا اعتیاد در بارداری را نام برد. نوزادانی که زودتر از موعد خود به دنیا می آیند و به عبارتی نارس هستند، با مشکلاتی در تنفس، حفظ دمای بدن، خوردن و آشامیدن مواجه می شوند. وجود این مشکلات باعث می شود تا این نوزادان برای مدت طولانی نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشند.
موارد بالا تنها بخشی از مشکلاتی است که مادران باردار مصرف کننده مواد با آن مواجه می شوند. علاوه بر این موارد، ممکن است مشکلاتی مانند کم خونی یا آنمی، خونریزی قبل از زایمان، پاره شدن کیسه آب، سرطان دهانه رحم و ... برای آنها رخ دهد. احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت، پنومونی و بیماری های آمیزشی در زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند، بیشتر از سایرین می باشد.

2- عوارض اعتیاد و مصرف مواد مخدر برای جنین

مصرف مواد مخدر توسط مادر، اثرات منفی زیادی بر جسم و روح نوزاد می گذارد. در این حالت، نوزاد به صورت ناخواسته درگیر مواد مخدر و عوارض آن می شود. این عوارض بعد از تولد نوزاد و در طول زندگی همراه وی خواهد بود. مگر اینکه مادر، به موقع و با روش های صحیح اقدام به ترک اعتیاد کند.

- مرگ ناگهانی نوزاد :

زمانی که نوزاد قبل از 1 سالگی فوت می کند، مرگ ناگهانی رخ داده است. این اتفاق در مادرانی که در دوران بارداری، مواد مخدر مصرف می کنند، بیشتر از سایرین رخ می دهد.

- وزن کم نوزاد :

گاهی اوقات نوزادانی با وزن کم متولد می شوند که تنها برخی از آنها سالم هستند. احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی، قلبی، گوارشی، خونریزی مغزی و ... در این نوزادان بیشتر است.

- مشکلات و اختلالات رفتاری :

مادران با مصرف مواد مخدر در بارداری، آسیب زیادی به سیستم عصبی جنین خود وارد می کنند. این امر باعث می شود تا نوزاد آنها در آینده با مشکلات رفتاری و ضعف تحصیلی روبه رو شود.

- ایجاد ناهنجاری در نوزاد :

برخی از نوزادان مادران معتاد، همراه با ناهنجاری هایی متولد می شوند. به مجموعه ناهنجاری هایی که در این نوزادان وجود دارد، سندرم پرهیز نوزادی می گویند. زمانی که مادر، مواد مخدر مصرف می کند، این مواد از جفت عبور می کنند و وارد بدن جنین می شوند. به این ترتیب باعث اعتیاد نوزاد می گردند. این نوزاد به مواد مخدر وابستگی پیدا کرده است و اگر بعد از تولد این مواد را دریافت نکند، نشانه های ترک اعتیاد در او دیده می شود. در چنین حالتی نوزاد دچار تب، اسهال و استفراغ می شود. بر روی پوست او لکه هایی به وجود می آید. سیستم تنفسی دچار اختلال می شود و نوزاد بسیار عرق می کند. بدن او می لرزد و دچار تشنج می شود.
برخی از مادران باردار، داروهای نیکوتین، متادون، آمفتامین یا کوکائین مصرف می کنند. آنها ممکن است نوزادانی به دنیا بیاورند که هیچ یک از علائم بالا را نداشته باشند. اما اختلالات موجود در این نوزادان در آینده مشخص می شوند. مصرف ماده مخدر توسط مادر اثرات سوئی بر سلامت جنین می گذارد. در قسمت قبل به برخی از این اثرات اشاره کردیم. از دیگر مشکلاتی که برای جنین ایجاد می شود می توان به عفونت های چشمی، تومورهای شکمی، زردی، آسم، خونریزی جمجمه، نابینایی و ناشنوایی، آنمی، عفونت ادراری و ... اشاره کرد.

انواع مواد مخدر و اثر آنها در بارداری

- سیگار و قلیان :

برخی از مادران باردار، سیگار و دخانیات مصرف می کنند. آنها باید بدانند که نیکوتین و مواد سمی موجود در سیگار، قلیان و دخانیات از طریق خون مادر وارد بدن جنین می شود. به این ترتیب، سلامت نوزاد به خطر می افتد. مصرف سیگار و دخانیات در دوران بارداری می تواند منجر به بروز زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، مشکلات ریوی در نوزاد، سقط جنین، تولد نوزاد عقب مانده، ابتلا به سرطان و ... شود.

 سیگار و قلیان در بارداری

- الکل :

اگر بانوان در دوران بارداری، الکل مصرف کنند، نوزاد آنها با مشکلات جسمی و روانی متولد می شود. این نوزادان، وزن کمی دارند و رشد آنها دچار اختلال می شود. ممکن است برخی از ناهنجاری ها مانند کوچکی کره چشم، شکاف پلکی و باریک بودن لب بالایی در آنها ایجاد شود. این نوزادان با مشکلاتی مانند بیش فعالی، ناتوانی های یادگیری، تشنج و ... مواجه می شوند.

الکل در بارداری

- ماری جوانا :

یک ماده مخدر است که استفاده از آن در بین جوانان بسیار رایج می باشد. این ماده سمی می تواند از جفت عبور کند و به نوزاد منتقل شود. 3% از زنان باردار درگیر مصرف ماری جوانا هستند. مصرف این ماده اثرات سوئی بر مادر و جنین دارد. از آثار آن بر نوزاد می توان تولد نوزاد با وزن کم، لرزش و استفراغ شدید و گریه های غیر عادی را نام برد. مادرانی که در بارداری، ماری جوانا مصرف می کنند با افزایش ضربان قلب، اختلال حافظه، افسردگی، بی خوابی و مشکلات تنفسی روبه رو می شوند.

ماری جوانا

- کوکائین و کراک :

نوزادان زنانی که در دوران بارداری، کوکائین و کراک مصرف می کنند، با مشکلات و ناهنجاری های رفتاری متولد می شوند. البته مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تشنج والپروات، کاربامازین و فنی توئین، وارفارین، پروژسترون و استروژن می توانند ناهنجاری های جنینی ایجاد نمایند. مصرف کوکائین در مادران باردار موجب انقباضات رحمی و زایمان زودرس می گردد. علاوه بر این، کاهش وزن، نارسایی تنفسی، افزایش فشار خون، عفونت و حمله قلبی ایجاد می کند. ممکن است جنین با اختلالاتی نظیر کوچک بودن اندازه سر، وزن کم و مشکلات رشد متولد شود. ضمن اینکه خطر سقط جنین و کنده شدن جفت هم وجود دارد.

کراک

- هروئین و کدئین:

برخی از مادران باردار، از هروئین استفاده می کنند. آنها با اختلالات تنفسی، عفونت های قلبی، بیماری های کلیوی و کبدی مواجه می شوند و نوزادانی به دنیا می آورند که وزن کمی دارند. علاوه بر این ممکن است دچار مشکلاتی مانند زایمان زودرس، مرده زایی و جدا شدن جفت شوند.

هروئین

- تریاک :

یک ماده مخدر پر مصرف است که شیره، هروئین، کراک و ... از آن به دست می آیند. مصرف تریاک در دوران بارداری بسیار خطرناک است و می تواند موجب زایمان زودرس، ایجاد نقص های مادرزادی، تولد نوزاد با وزن کم، مرده زایی و ... شود. مادران بارداری که تریاک مصرف می کنند، دچار عفونت قلب و ریه، بیماری های کبد و کلیه می شوند. زنان با مصرف تریاک در دوران بارداری، سلامت جنین خود را به خطر می اندازند. در این شرایط نوزادی با وزن کم و به صورت نارس به دنیا می آید. علاوه بر این ممکن است سقط جفت و یا مرگ ناگهانی نوزاد رخ دهد.

تریاک

- آمفتامین :

برخی از زنان باردار، به کریستال و آمفتامین ها اعتیاد دارند. مصرف این مواد می تواند باعث تب، کاهش وزن، گیجی، افزایش دمای بدن و ضربان قلب در مادر شود. اثرات مصرف آمفتامین ها بر جنین شامل کوچک بودن سر، تولد نوزاد با وزن کم، جدا شدن جفت، مشکلات قلبی، مغزی و رفتاری می شوند.

آمفتامین

- مواد مخدر استنشاقی :

موادی هستند که افراد با مصرف آنها دچار حالات غیرعادی می شوند. این مواد، خاصیت روان گردانی دارند. مصرف مواد استنشاقی در دوران بارداری موجب لکنت زبان، سرگیجه و بیهوشی در مادر می شود. ضمن اینکه آسیب هایی به سیستم عصبی، کبد و کلیه های مادر وارد می کنند. عوارض مواد مخدر استنشاقی بر جنین شامل افزایش وزن، تاخیر در رشد، ناهنجاری های اسکلتی و تولد با وزن کم می شوند.

مواد مخدر استنشاقی

ترک اعتیاد در بارداری

ترک اعتیاد در بارداری باعث سلامت مادر و جنین می شود. در این حالت، جنین از عوارض مواد مخدر در امان می ماند و دچار ناهنجاری های مختلف نمی شود.

درمان اعتیاد در بارداری

زنان بارداری که دچار اعتیاد هستند باید برای درمان اعتیاد اقدام نمایند. مرکز ترک اعتیاد بانوان، محل مناسبی است تا مادران باردار از شر مواد مخدر خلاص شوند. آنها می توانند در این مراکز، اعتیاد خود را تحت نظر پزشک و به روش اصولی ترک کنند. پزشکان با توجه به نوع و میزان ماده مخدر مصرفی، مدت زمان مصرف و مرحله بارداری از روش های مناسبی استفاده می کنند. در مرکز ترک اعتیاد بانوان، امکاناتی برای درمان مادران باردار مصرف کننده مواد وجود دارد.

بهترین زمان ترک اعتیاد مادران باردار

خانم های باردار بهتر است در ماه های اول بارداری برای ترک اقدام نمایند. ترک اعتیاد در ماه های اول بارداری و حین بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود. پزشکان، وضعیت مادر و جنین را بررسی می کنند و در این دوران از داروهای خاصی استفاده می کنند. آنها تلاش می کنند تا جنین به مواد مخدر وابسته نشود. ترک اعتیاد در ماه های آخر بارداری خطرناک است و سلامت مادر و جنین را تهدید می کند. بهترین زمان برای شروع ترک اعتیاد مادران باردار، 3 ماه اول بارداری می باشد.

بهترین زمان ترک اعتیاد مادران باردار

مراحل درمان اعتیاد مادران باردار

مراحل درمان اعتیاد مادران باردار شامل اقدامات پزشکی، روانشناختی و اجتماعی می شود.

1- اقدامات پزشکی :

در ابتدا مادر باردار باید به پزشک مراجعه نماید و آزمایش های لازم را انجام دهد. پزشک برای بررسی وضعیت مادر، آزمایش خون، ادرار ، کبد و نوار قلب تجویز می کند. نتایج این آزمایش ها، اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت مادر باردار در اختیار پزشک قرار می دهد. در دوران ترک، داروهای خاصی برای مادران باردار در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات برای ترک اعتیاد از مواد نگهدارنده مانند متادون استفاده می کنند. درمان با استفاده از دوز مناسبی آغاز می شود و به تدریج ، مقدار مصرف دارو کاهش می یابد تا به صفر برسد. باید دقت داشت که مصرف خودسرانه متادون می تواند باعث اعتیاد شود. درمان اعتیاد باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

اقدامات پزشکی برای درمان اعتیاد مادران باردار

2- اقدامات روانشناختی :

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، عوارض مختلفی بر جسم و ذهن مادران می گذارد. به همین علت لازم است تا در دوران ترک اعتیاد، از خدمات روانشناسی هم استفاده شود. یک روانشناس به فرد معتاد کمک می کند تا دلیل اعتیاد خود را شناسایی نماید و این مشکل را به صورت ریشه ای حل کند. علاوه بر این، راهکارهایی به مادران باردار آموزش می دهد تا بتوانند با کنترل ذهن خود، از مصرف دوباره مواد خودداری نمایند. مشاوره ترک اعتیاد نقش مهمی در آگاه سازی و کمک به مادران باردار ایفا می کند.

3- اقدامات اجتماعی :

امروزه بسیاری از افراد به دلایلی مانند فقر، اعتیاد همسر و ... درگیر مواد مخدر می شوند. برای رفع چنین مسائلی می توان از مراکز بهزیستی و خدمات مددکاران استفاده نمود. باید توجه داشت که اعتیاد زنان اثرات مخرب زیادی بر جامعه و نسل آینده می گذارد. خانواده ها، نهاد های اجتماعی و مراکز بهزیستی می توانند نقش مثبتی در ترک مادران معتاد ایفا نمایند.

سخن پایانی

تاثیر مواد مخدر در بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد. با تشخیص به موقع و حمایت از مادران باردار درگیر مواد مخدر می توان به درمان آنها کمک کرد. اعتیاد مادران می تواند به تولد نوزاد معتاد منجر شود. این عامل، آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.


چاپ   ایمیل

1000 کاراکتر باقیمانده است


درباره ما

موسسه اغاز زندگي دوباره  داراي ١٥سال سابقه درزمينه سم زدايي توانمندسازي و آموزش بيماران اعتياد ميباشد
اين موسسه باتوجه به پيشرفت ها وموفقيت هايي كه درزمينه آموزش ومانايي درمان داشته گام مهمي درزمينه ترك بيماران اعتياد برداشته است و اين افتخار را دارد كه روانشناسان مددكاران وتيم درمان مجرب بهره ميبرد.

خدمات مشتریان

ورداورد انتهای خیابان امام حسین کوچه عادلی جنوبی سومین درب سمت چپ پلاک ٧

آدرس

درباره ما

موسسه اغاز زندگي دوباره  داراي ١٥سال سابقه درزمينه سم زدايي توانمندسازي و آموزش بيماران اعتياد ميباشد
اين موسسه باتوجه به پيشرفت ها وموفقيت هايي كه درزمينه آموزش ومانايي درمان داشته گام مهمي درزمينه ترك بيماران اعتياد برداشته است و اين افتخار را دارد كه روانشناسان مددكاران وتيم درمان مجرب بهره ميبرد.

خدمات مشتریان

ورداورد انتهای خیابان امام حسین کوچه عادلی جنوبی سومین درب سمت چپ پلاک ٧

دسترسی آسان

آدرس