مقالات

جلسات مشاوره ترک اعتیاد

جلسات مشاوره ترک اعتیاد

جلسات مشاوره ترک اعتیاد فرصت مناسبی برای ریشه یابی مشکل اعتیاد افراد می باشد. اعتیاد به عنوان یک بلای خانمان سوز در تمام دنیا شناخته می شود و آسیب های جبران ناپذیری به فرد، خانواده و جامعه وارد می کند.

متاسفانه تعداد زیادی از افراد در کشورهای مختلف جهان با این بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری مهلک هزینه های زیادی را به فرد معتاد، خانواده و جامعه وارد می کند. به همین علت فرایند ترک اعتیاد به عنوان یک موفقیت بزرگ در جامعه محسوب می شود. البته نباید از این قضیه غافل شد که فرایند ترک ، یک فرایند طولانی مدت است و موفقیت در آن نیاز به اراده و انگیزه ی جدی دارد. افرادی که با تمام وجود می خواهند از شر مواد مخدر خلاص شوند، می توانند برای شروع درمان به یک مرکز مشاوره ترک اعتیاد مراجعه نمایند. مشاوران این مرکز، افرادی ماهر و کاربلد هستند که فرد را برای ترک، آماده و در طول مسیر درمان و بعد از ترک اعتیاد نیز او را همراهی می کنند.


مشاوره ترک اعتیاد


مشاوره ترک اعتیاد یک روش درمانی است که از طریق شناسایی و تغییر افکار فرد معتاد به او کمک می کند تا احساسات و رفتارهای منفی خود را بهبود بخشد. فرد معتاد به وسیله ی مطرح کردن احساسات و عواطف خود در یک محیط حمایتی و درمانی می تواند با عوامل استرس زا مقابله نماید. مشاوره ترک اعتیاد درکنار استفاده از دارو و سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و عوارض جانبی آن کم است. به طور کلی اعتیاد، علت مشخصی ندارد و عوامل مختلفی باعث سوق پیدا کردن افراد به مصرف مواد مخدر می شوند. بنابراین، فرایند ترک اعتیاد یک امر تخصصی است که به دانش و تجربه ی زیادی نیاز دارد. معتادانی که تصمیم جدی بر ترک مواد مخدر دارند بهتر است در اولین قدم، از خدمات مشاوره ترک اعتیاد استفاده کنند. به این ترتیب، روند درمان به صورت اصولی انجام می شود.
در جلسات مشاوره ترک اعتیاد، مشاور تلاش می کند تا بیماری ها و اختلالات روانی فرد بیمار را شناسایی نماید و بر اساس سن، وضعیت روحی، نوع و مدت مصرف مواد بهترین روش درمان را ارائه دهد. با توجه به اینکه خانواده نقش مهمی در فرایند درمان فرد بیمار دارد، بنابراین جلسات مشاوره و آموزش برای اعضای خانواده هم ضروری به نظر می رسد.


جلسات مشاوره ترک اعتیاد


جلسات مشاوره ترک اعتیاد به صورت های فردی و گروهی برگزار می شوند. مشاور در طول جلسه تلاش می کند تا انگیزه فرد را برای ترک مواد مخدر بالا ببرد و از طریق ریشه یابی علت گرایش او به مصرف مواد مخدر، تکنیک هایی را به کار ببرد تا احتمال عود بیماری و بازگشت فرد به سمت مصرف مواد کاهش یابد. افرادی که تصمیم جدی بر ترک مواد دارند، با شرکت در جلسات مشاوره ترک اعتیاد می توانند در مسیر درست ترک اعتیاد گام بردارند. در این جلسات از تکنیک CBT و به صورت انگیزشی استفاده می شود. معمولا جلسات مشاوره طولانی هستند به ویژه در مورد اعتیاد به شیشه، زمان بیشتری نیاز است. افراد معتاد با شرکت در جلسات مشاوره ترک اعتیاد و تغییر در شیوه ی زندگی خود، می توانند پاک بمانند.

جلسات مشاوره ترک اعتیاد


در جلسات مشاوره ترک اعتیاد چه می گذرد؟


در این جلسات، ابتدا مراجع در مورد وضعیت خود صحبت می کند و شرح حال خود را برای مشاور توضیح می دهد. مشاور، سوالاتی در رابطه با دلایل ترک اعتیاد از او می پرسد. در مرحله بعد، با خانواده ی فرد صحبت می کند. در این جلسه، اطلاعاتی درباره ی سبک زندگی بیمار، نوع و میزان مصرف مواد مخدر و ... به دست می آورد. بر این اساس، یک برنامه تنظیم می کند تا مراجع بتواند در محیطی تحت حمایت خانواده، جامعه و روانشناس، اعتیاد خود را ترک کند. روانشناس در جلسات مشاوره، بر روی ذهن بیماران کار می کند و می کوشد تا دلیل گرایش فرد به مصرف مواد را پیدا کند. معمولا یکسری باورهای غلط باعث می شوند تا فرد به سمت اعتیاد کشیده شود. برای اینکه فرد بتواند به یک زندگی سالم و عادی بازگردد، باید این موارد شناسایی و درمان شوند. البته فرد در ابتدا باید به این باور برسد که اعتیاد، زندگی و سلامتی او را تخریب می کند و با ترک آن می تواند شادی و سلامتی را در زندگی خود تجربه کند.
افراد می توانند قبل و بعد از ترک، در جلسات مشاوره اعتیاد شرکت کنند. با حضور در این جلسات انگیزه ی لازم را برای ترک به دست می آورند و سریع تر و در مدت زمان کوتاه تری می توانند به زندگی سالم بازگردند. جلسات مشاوره ترک اعتیاد به افراد در جهت غلبه بر ترس و اضطراب و شناخت بیشتر مواد مخدر و تاثیرات آن در زندگی، کمک می کنند. مشاور برای رسیدن به این اهداف از روش های مختلفی مانند تقویت عزت نفس، آموزش نحوه واکنش مناسب در مقابل محرک های رفتاری، کمک به فرد معتاد برای برقراری ارتباط با دیگران، مسئولیت پذیری، توسعه ی مهارت های عملی برای مبارزه با ولع مصرف مواد و ... استفاده می کند.


انواع مشاوره ترک اعتیاد


مشاوره ترک اعتیاد را از نظر زمان مشاوره، شکل و نحوه ی برگزاری و ... به چندین دسته تقسیم بندی می کنند.


- انواع مشاوره ترک اعتیاد بر اساس زمان مشاوره


1- مشاوره قبل از ترک اعتیاد :

یکی از نکات مهم در فرایند ترک اعتیاد، درمان مشکلات روحی و روانی فرد معتاد است. در ترک اعتیاد علاوه بر درمان علائم جسمی باید وضعیت روحی و روانی فرد هم بهبود یابد. به همین علت، شرکت در جلسات مشاوره قبل از ترک اعتیاد اهمیت زیادی دارد. مشاور در این جلسات تلاش می کند تا علت مشکل را ریشه یابی کند و اراده ی او را برای ترک قوی تر نماید. افراد معتاد با شرکت در جلسات مشاوره، یک تصمیم قطعی برای ترک می گیرند و با همراهی یک مشاور خوب در مدت کوتاهی به هدف خود می رسند.


2- مشاوره حین درمان اعتیاد :

معمولا در هنگام بستری و سم زدایی بیمار، خدمات مشاوره هم ارائه می شوند. شرکت در جلسات مشاوره حین درمان اعتیاد، اراده ی فرد را تقویت می کند.


3- مشاوره بعد از ترک اعتیاد :

هنگامی که فرد، دوره ترک را پشت سر می گذارد وارد یک مرحله ی حساس می شود. اگر اقدامات و حمایت های لازم انجام نشود، دوباره به سمت مصرف مواد گرایش پیدا می کند. مشاوره ترک اعتیاد در این دوره تاثیر بسزایی در جهت دهی افکار و برنامه های فرد دارد. وضعیت فرد بعد از ترک اعتیاد، بسیار شکننده است. او برای اینکه بتواند روابط خود را بازسازی کند و به زندگی عادی بازگردد، نیاز به کمک دارد. در جلسات مشاوره پس از ترک، راهکارهای مناسبی به فرد ارائه می شود تا بتواند در برابر شرایط سخت خود و وسوسه مصرف دوباره مواد مقاومت نماید.


- انواع مشاوره ترک اعتیاد بر اساس شکل برگزاری


1- مشاوره فردی برای ترک اعتیاد :

در این نوع مشاوره، به علائم اعتیاد، صدمات ناشی از آن و کمک به ادامه روند بهبودی فرد پرداخته می شود. در مسئله درمان اعتیاد فقط نباید به علائم جسمی آن توجه نمود. بلکه باید جنبه های روحی و روانی آن را نیز در نظر گرفت. جلسات مشاوره فردی ترک اعتیاد، شرایطی را فراهم می کنند تا فرد نسبت به وضعیت خود آگاهی پیدا کند و شیوه صحیح زندگی را یاد بگیرد. علاوه بر این، به او کمک می کند تا سریع تر به اهداف خود برسد.


2- مشاوره گروهی ترک اعتیاد :

یکی از روش های مشاوره که در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از آن استفاده می شود، گروه درمانی است. در این روش، افراد می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این امر موجب می شود تا فرد احساس تنهایی نکند و بتواند روند بهبودی، موفقیت ها و شکست های دیگران را ببیند. روابطی که در جلسات مشاوره گروهی ایجاد می شوند، می توانند به افراد در لحظات بحرانی کمک کنند. مراحل گروه درمانی شامل گرایش افراد به قوانین و اهداف گروه، استفاده از مهارت ها برای ایجاد تغییرات در الگوهای فکری و اصلاح رفتارها و حرکت تدریجی به سمت نقطه پایان می شود. دلیل حرکت تدریجی این است که استرس، غم و اندوه فرد رفع شود و شناخت کافی از موفقیت های کسب شده در طول دوره درمان به دست آورد.

جلسات مشاوره ترک اعتیاد


3- مشاوره خانوادگی ترک اعتیاد :

افرادی که درگیر اعتیاد میشوند، زندگی اعضای خانواده ی خود را هم تحت تاثیر قرار می دهند. برای اینکه درمان اعتیاد، موفقیت آمیز باشد باید روابط خوب و قدرتمندی با اعضای خانواده و دوستان خود داشته باشند. مشاوره خانوادگی ترک اعتیاد می تواند تاثیر مثبتی در فرایند ترک اعتیاد بگذارد. ضمن اینکه خانواده درمانی، نقش مهمی در افزایش شادی در خانواده وکاهش عود مصرف مواد دارد.


- انواع مشاوره ترک اعتیاد بر اساس نحوه ی برگزاری


1- مشاوره ترک اعتیاد حضوری :

موثرترین روش مشاوره ترک اعتیاد می باشد که افراد می توانند با استفاده از دانش و تجربه ی مشاوران، شاهد پیشرفت در روند درمانی خود باشند.


2- مشاوره ترک اعتیاد تلفنی :

کسانی که تمایل به حضور در جلسات مشاوره ترک اعتیاد ندارند، می توانند به صورت تلفنی از راهنمایی های مشاوران بهره مند شوند.


3- مشاوره ترک اعتیاد آنلاین :

افرادی که ساکن تهران نیستند یا نمی توانند به صورت حضوری مراجعه کنند، در منزل یا حتی در مسافرت می توانند به صورت آنلاین در جلسات مشاوره شرکت نمایند.


ویژگی های مشاور ترک اعتیاد


یکی از مهم ترین ویژگی های مشاور ترک اعتیاد این است که بتواند به خوبی با مراجعان (افراد معتاد) ارتباط برقرار کند. او می داند که یک معتاد فقط از نظر جسمی درگیر مواد مخدر نیست بلکه از لحاظ روحی و روانی هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. مشاور، با درک شرایط فرد معتاد، می تواند یک توضیح منطقی درباره ی وضعیت معتاد به او ارائه دهد. علاوه بر این، او زمان کافی را در اختیار مراجع قرار می دهد تا بتواند با خیال آسوده در مورد مشکل خود صحبت کند. برخی مواقع، بیان احساسات توسط فرد، کمک بزرگی به او می کند. یک مشاور ترک اعتیاد با همه ی مراجعین به یک صورت رفتار نمی کند. بلکه با توجه به شرایط هر بیمار، یک روش مناسب را به کار می گیرد.


هزینه جلسات مشاوره ترک اعتیاد


هزینه جلسات مشاوره ترک اعتیاد به عوامل مختلفی مانند کلینیک درمانی، نوع و محل مشاوره، تخصص و تجربه ی مشاور، تعداد جلسات و ... بستگی دارد. به طور معمول هزینه هر جلسه مشاوره ترک اعتیاد، 200000-150000 تومان می باشد. البته ممکن است با توجه به عواملی که نام بردیم، کمتر یا بیشتر از این مقدار هم باشد.


سخن پایانی


جلسات مشاوره ترک اعتیاد می توانند فرد را برای طی کردن فرایند ترک مصرف مواد، آماده کنند. مشاور به خوبی می داند که با هر بیمار چگونه رفتار کند. نوع رفتار او با همه ی بیماران یکسان نیست. مشاور از طریق تقویت آگاه سازی فرد معتاد و تقویت اراده ی او، گام مهمی در جهت موفقیت فرایند ترک اعتیاد برمی دارد.


چاپ   ایمیل

1000 کاراکتر باقیمانده است


درباره ما

موسسه اغاز زندگي دوباره  داراي ١٥سال سابقه درزمينه سم زدايي توانمندسازي و آموزش بيماران اعتياد ميباشد
اين موسسه باتوجه به پيشرفت ها وموفقيت هايي كه درزمينه آموزش ومانايي درمان داشته گام مهمي درزمينه ترك بيماران اعتياد برداشته است و اين افتخار را دارد كه روانشناسان مددكاران وتيم درمان مجرب بهره ميبرد.

خدمات مشتریان

ورداورد انتهای خیابان امام حسین کوچه عادلی جنوبی سومین درب سمت چپ پلاک ٧

آدرس

درباره ما

موسسه اغاز زندگي دوباره  داراي ١٥سال سابقه درزمينه سم زدايي توانمندسازي و آموزش بيماران اعتياد ميباشد
اين موسسه باتوجه به پيشرفت ها وموفقيت هايي كه درزمينه آموزش ومانايي درمان داشته گام مهمي درزمينه ترك بيماران اعتياد برداشته است و اين افتخار را دارد كه روانشناسان مددكاران وتيم درمان مجرب بهره ميبرد.

خدمات مشتریان

ورداورد انتهای خیابان امام حسین کوچه عادلی جنوبی سومین درب سمت چپ پلاک ٧

دسترسی آسان

آدرس